DCC to Digital Command Control
co w tlumaczeniu na jezyk polski znaczy " Cyfrowy Rozkaz Kontrolny " a bardziej po polsku "Cyfrowe Sterowanie Kontrolne", które przystosowane jest do komputera cyfrowego i jego specjalnego oprogramowania dla sterowania cyfrowego modeli kolejowych.
Każda lokomotywa w systemie DCC zawiera dekoder, który odbiera impulsy-dane cyfrowe wysłane przez " rozkaz" ze stacji nadawczej .
Stowarzyszenie, które zajmuje się normami sterowania cyfrowego nazywa się; National Model Railroad Association w skrócie NMRA co tłumaczymy jako Narodowe, Modelowe, Kolejowe Stowarzyszenie i od tej pory będziemy używać i mówić  - " NMRA", a jeżeli chodzi o spełnienie poszczególnych warunków dotyczących sterowania cyfrowego będziemy mówić- "norma NMRA"
Oczywiście istnieje wiele innych norm na świecie, ale NMRA stała się popularna w naszym kraju.

STEROWANIE DCC

Dzięki technice cyfrowej możemy jednocześnie sterować kilkoma, kilkunastoma a nawet większą ilością pociągów.
Wszystkie urządzenia wykonawcze (zwrotnice, semafory, zapory, dźwigi, oświetlenie.) mogą również być sterowane z tego samego źródła sygnału, czyli z torów, chociaż zaleca się prowadzenie osobnej magistrali sterującej akcesoriami.
Sterowanie odbywa się za pomocą jednej pary przewodów podłączonych do toru podłączeniowego.
Prąd zmienny płynący w torach jednocześnie służy jako baza informacji dla lokomotyw i urządzeń oraz jako zasilanie.
W systemie DCC napięcie jest stałe, co powoduje, że oświetlenie zawsze świeci jednakowo w czasie jazdy, hamowania czy też postoju lokomotywy.
Lokomotywa posiada wewnatrz plytke elektroniczna,

na ktorej znajduja sie rozne podzespoly typu;oporniki, uklad scalony )oraz wlutowne jest gniazdo pod dekoder-8-bitowe (8 bolcow) do którego wpina sie dekoder.

i

Wszystko jest tak male, ze miesci sie pod obudowa lokomotywy i jest niewidoczne.


 


System DCC składa się z;

 

1-TOR PODŁĄCZENIOWY-tor z kablem
2-ZASILACZ PRĄDOWY

3-THROTTLE - manipulator, regulator, pokrętło do jazdy - urządzenie pozwalające kontrolować prędkość, kierunek oraz funkcje lokomotywy.
Przypomina regulator używany w analogowych systemach sterowania, czyli posiada pokrêt³o regulacji prędkości oraz kilka dodatkowych elementów do sterowania innymi funkcjami. Bardziej zaawansowane kontrolery posiadają np. wyświetlacz, który informuje użytkownika o dowolnych parametrach kontrolowanego urządzenia.
4-CENTRALKA DCC - urządzenie, które pozwala sterować całym systemem. Generuje pakiety, które następnie są wysyłane do urządzeń wykonawczych zwanych dekoderami. Centralka generuje sygnały cyfrowe małej mocy, z reguły zgodne z poziomami TTL lub CMOS. Rolę centrali sterującej może również pełnić zwykły komputer PC wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. Centralka może być też wbudowana w manipulator jak to ma miejsce w myszce LOKMAUS.
5-BOOSTER -wzmacniacz - jest to urządzenie, które dopasowuje sygnały o niskim poziomie generowane przez centralkę, do standardu DCC. Wzmacniacz powinien dysponować odpowiednia mocą, w zależności od ilości urządzeń, którymi chcemy sterować a szczególnie od tego, jaki jest pobór mocy generowany przez te urządzenia. Jeśli ilość odbiorników jest duża i nie ma możliwości zbudowania boostera o odpowiedniej mocy, wtedy cały układ dzieli się na kilka bloków, i zasila każdy blok z osobnego boostera. Sygnał z centralki jest wtedy doprowadzany równolegle na wejścia wszystkich boosterów.
6-DEKODERY - są to odbiorniki cyfrowe, w które są wyposażone lokomotywy oraz akcesoria. Dekoder to układ elektroniczny wykonany na malej płytce - takiej, która musi zmieścić się do naszej lokomotywki pod obudowę.
Spełnia ona rolę odbiornika przetwarzającego sygnał prądowy na cyfrowy. Każdy dekoder posiada unikalny adres, dzięki czemu wykonuje tylko polecenia przeznaczone dla niego.

 

 


Dekodery dzielimy na dekodery:


do jazdy, czyli LOCODECODER

 

do sterowania urządzeń-np:zwrotnice

sygnalizacyjne ( dźwiękowe - SOUNDDECODER)

oświetleniowe i inne.


Dekoder w lokomotywie przeważnie jest bardziej zaawansowany, ponieważ oprócz sterowania funkcjami takimi jak załączanie i wyłączanie oświetlenia, generatorów sygnałów dźwiękowych, wytwornic dymu itp. musi sterować pracą silnika - kierunkiem i prędkością jazdy. Sterowanie silnikiem odbywa się za pomocą modulacji szerokości impulsu PWM, dzięki czemu silnik wykazuje dobre parametry (płynne obroty) już przy bardzo małych prędkościach jazdy.

Dekoder sterujący akcesoriami realizuje przeważnie inne funkcje, polegające na załączaniu lub wyłączaniu poszczególnych wyjść. Pozwala to sterować elektromagnesami, przekaźnikami, światłami i tym podobnymi urządzeniami.

 

Instrukcja obslugi - ROCO LOKMAUS ( mysz Loko 2 )

Instrukcja dolaczana do zestawów cyfrowych kupowanych w sklepie